Merawat Simptom PMS Dan Menopause dengan Kalsium


Dianggarkan 85% wanita yang mendapat Premenstrual Syndrome (PMS) ataupun dikenali juga dengan haid, akan mengalami sekurang-kurangnya satu tanda PMS. Antara tanda-tanda ataupun simptom-simptom PMS yang lazim adalah perut kembung (bloating), kekejangan perut (abdominal cramps), ketidakstabilan emosi (mood swings), keletihan, kelesuan, sengal-sengal badan, perubahan selera makan dan masalah kulit seperti kulit berjerawat dan berminyak lebih daripada biasa. Antara perkara lazim yang dinasihatkan doktor dalam menangani tanda-tanda ataupun simptom-simptom PMS ini ialah, wanita tersebut mungkin dinasihatkan untuk mendapatkan ubat yang dibenarkan, mendapatkan rehat yang secukupnya, bersenam selalu, mengamalkan diet sihat yang seimbang yang kaya dengan kalsium dan sebagainya. Menopause pula, selalu mula menyerang wanita di seawal usia 50-an.

 PMS Cramp
Abdominal cramps disebabkan PMS

Kajian Kesan Kalsium Terhadap PMS  
Walaupun pertambahan pengambilan kalsium tidak dapat merawat ataupun memberhentikan PMS ataupun menopause daripada berlaku, tetapi kalsium dapat mengurangkan tanda-tanda ataupun simptom-simptom ini. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam ‘Taiwanese Journal of Obstetrics and Gynecology’ pada tahun 2009, para pengkaji telah menganalisis tanda atau simptom PMS pada pelajar perempuan di sebuah kolej yang mengambil 500mg calcium carbonate manakala sebahagian pelajar lagi mengambil placebo (mempunyai rupa yang sama seperti supplement yang dikaji tetapi hanyalah pill gula dan pelajar tidak dapat membezakan antara keduanya) dalam bentuk pill selama 3 bulan. Pada masa kajian itu tamat, peserta yang mengambil supplement calcium menunjukkan perubahan baik yang ketara dari segi keletihan, kelesuan, selera makan dan tekanan perasaan semasa permulaan PMS, berbanding peserta yang sebenarnya mengambil placebo. Kalsium juga membantu mengurangkan sakit disebabkan PMS (menstrual pains) seperti kekejangan atau kesakitan abdomen(abdominal cramps) dan payudara sensitif (breast tenderness).

Sumber diolah daripada ProHealth  

Sumber Kalsium Yang Baik

Kalsium boleh didapati daripada pelbagai jenis makanan contohnya susu kacang soya, susu badam, jus oren, tofu, ikan salmon, tuna, cottage cheese, bayam yang dimasak dan sebagainya - yang sangat kaya dengan kalsium. Manakala jumlah kalsium yang sederhana boleh didapati dalam yogurt, ais krim, krim masam, roti, almond dan brokoli. Tetapi, setiap wanita memerlukan lebih kurang 1000mg – 1200mg kalsium setiap hari. Adakah anda dapat pastikan makanan seharian yang diambil dapat membekalkan cukup bekalan kalsium?

Selain itu, untuk memastikan penyerapan kalsium pada kadar optimum, kajian oleh University of Maryland Medical Center telah mencadangkan agar pengamal turut mengambil secukupnya sumber Vitamin D iaitu sebanyak 400IU.
Ostematrix Shaklee 

Ostematrix Shaklee (dengan 100% pengambilan harian) dapat membekalkan 1000mg kalsium dan 400IU vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium. Selain itu, Ostematrix Shaklee mengandungi magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya. Dan, semestinya amalan pengambilan vitamin kalsium, seperti Ostematrix Shaklee adalah sangat bagus dalam menghadapi ‘problem bulanan’ iaitu PMS dan juga menopause! 

Jangan biarkan PMS merosakkan hari anda! ;)

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.  

SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM75 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.
Untuk sebarang pertanyaan & pembelian boleh PM inbox..
Instagram: snow_nadia
Facebook: Noor Maizatulnadia
Fanpage: lovevitaminlove
Email: 
maiza23chuby@gmail.com
Shaklee Id: 988003



No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png