Urin Kuning Selepas makan B-Comlpex, kenapa erk...??

Assalamualaikum...

Hai korang.... siapa yang dah pernah makan B-Complex...?? dan tengah amalkan makan b-complex.. cer angkat tangan.. hehehe..

Korang perasan tak.. waktu korang "membuang" air kecil. Adakah warna air kecil korang jernih atau kekuningan..? Kalau tak perasan, esok-esok ni.. korang try la tengok eh.. hehehe.... (*_^)


Baru-baru ni, Nadia ada bagi seorang abang kat tempat kerja Nadia, (abang Kama) makan b-complex Shaklee. Sebab dia selalu merungut sangat sakit kepala, malas nak makan ponstan. So, Nadia dengan baik hatinya bagi pada abang Kama sebijik B-Complex Shaklee.

2-3jam kemudian, dia datang pada Nadia dan bagitau Nadia yang dia "membuang" keluar air warna kuning pekat. Katanya sebelum ni, tak pernah pun jadi macam tu. Muka kerisauan dah tu, takut keracunan kata. Panik dia seketika. Nadia tenangkan dia, kemudian Nadia bagitau dia sebab kenapa jadi macam tu.

Kenapa jadi kuning pekat..?

Meh sini Nadia terangkan. Urin kita akan jadi kuning selepas ambil b-complex Shaklee atau jenama lain di pasaran kerana vitamin b-complex adalah vitamin yang mudah LARUT AIR.
Cuba korang "flash-back" sekejap. Semasa di tingkatan dua atau tiga kalau tak silap Nadia, kita ada belajar tentang jenis-jenis vitamin. Sesetengah vitamin boleh larut air dan larut lemak seperti vitamin A,D,E dan K. Manakala vitamin B-complex tergolong dalam vitamin larut air dan vitamin jenis ini tidak akan tersimpan dalam badan. Disebabkan ia mudah larut air, maka ianya akan keluar bersama urin apabila tidak diperlulan oleh tubuh badan.

Kepekatan dan perubahan warna urin bergantung kepada jenis vitamin b-complex yang korang amalkan okeh. tak kira la B-Complex Shaklee ke, B-complex cap ayam ke atau cap mahal ke... yang penting ianya B-Complex. Vitamin B1 (thiamine), Vitamin B3 (niacin) dan juga Vitamin B6 (pyridoxine) dikenali sebagai bewarna putih dalam bntuk semulajadi mereka. Oleh itu, tiada perubahan ketara dalam warna air urin korang tau... tetapi jika B-Complex yang korang makan mengandungi Vitamin B2 (Riboflavin), kemungkinan besar ia akan menyebabkan urin korang berwarna jingga / kuning terang.

So, korang tak perlu risau jika urin korang kuning selepas korang consume B-Complex Shaklee.. ia normal. Tetapi korang perlu risau sekiranya selepas korang makan b-complex urin tetap jernih atau putih. Ini bermakna, vitamin b-complex korang tak larut air. Kalau tak larut air, macam sel2 dalam tubuh badan kita nak menyerap kebaikan b-complex dengan baik. Kalau korang makan b-complex dan tak suka, benci tengok urin korang kuning, korang kena la minum air putih atau air kosong sebanyak mungkin. Konform urin korang cantik.. hehehe.. takde kuning lagi.. hehehe.. (*_^)  tak percaya.. korang try tengok..



Ingin menjadi sebahagian dari famili Shaklee..? KLIK SINI untuk info lanjut. (^_^)

Nak order Shaklee dan perlukan konsultasi Nadia? Nak daftar ahli dan dapat side income dengan Shaklee? Jangan malu-malu untuk hubungi Nadia seperti di bawah. Nadia akan bagitahu details (^_^) 

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.  

SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM75 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.
Untuk sebarang pertanyaan & pembelian boleh PM inbox..
Instagram: snow_nadia
Facebook: Noor Maizatulnadia
Fanpage: lovevitaminlove
Email: 
maiza23chuby@gmail.com
Shaklee Id: 988003

No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png