Jom Rawat Hati..!

Assalamualaikum & Salam Sayang semua…   
    
Hari ni awal Nadia nak berkongsi cerita cara-cara nak merawat dan menjaga hati kita. Selalunya kita dengar cara merawat hati dengan terapi Al-Quran, zikir dan munajat kan..? tapi kali ni Nadia nak korang jaga hati dari terkena penyakit duniawi. Contohnya barah hati atau sebaliknya. Ni bukan sakit hati yang berkaitan dengan perasaan tau.. Bukan pHd (perasaan hasad dengki) okeh.
Yelah, orang kita terlalu kaya dengan simpulan Bahasa yang berkaitan dengan hati ni kan.. jatuh hati la, hati busuk, hati kering, makan hati dan macam-macam lagi la.

Okeh, yang Nadia nak share kali ni, takde pun kaitan dengan simpulan Bahasa yang berkaitan hati tau, tapi kesihatan hati.

Hati adalah organ terbesar dalam tubuh manusia yang berkeupayaan untuk membina dirinya semula.  Hati bertindak sebagai pusat pemprosesan, menyahtoksik serta menjalankan fungsi-fungsi kritikal dalam badan kita.

Antara FUNGSI hati ialah :-
Merembeskan hempedu – untuk pencernaan dan memecahkan lemak. Membantu dalam penyerapan vitamin larut lemak A,D, E,K.

Detoksifikasi – menyahkeluar bahan-bahan toksik dari badan sebagai bahan kumuh seperti ammonia

Kawal Paras Gula dalam Darah – menukarkan tiroksina (hormone tiriod) kedalam bentuk yang lebih akti

Metabolisme Lemak – penting untuk sintesis asid lemak dari asid amino dan gula.

Masalah hati berlaku apabila adanya gangguan pada fungsi hati dan akhirnya mmenybabkan penyakit hati. Ia seterusnya boleh mendatangkan kerosakkan pada tubuh badan. Gejala biasa penyakit hati ialah loya, muntah, keletihan melampau dan penyakit demam kuning (pada mata dan kulit yang disebabkan oleh kepekatan bilirubin tinggi dalam aliran darah) 

Apakah punca-punca PENYAKIT hati? 
Banyak beberapa faktor yang menyebabkan terjadinya masalah macam ni. Antara penyebab penyakit hati ialah :-
  • Pengambilan Alkohol berlebihan
  • Sirosis (Cirrhosis) – tahap kronik untuk penyakit hati. Kehadiran parut pada hati dan kehilangan berfungsi sel-sel hati menyebabkan hati gagal.
  • Penggunaan dadah yang tertentu
  • Hepatitis berjangkit – seperti Hepatitis A,B dan C
  • Hati berlemak (fatty liver)
  • Hemochromatosis – adalah gangguan metabolik yang membawa kepada penyimpanan kandungan iron yang luar biasa tinggi dalam badan. Iron yang berlebihan boleh berkumpul di dalam tisu hati, pankreas, dan jantung dan boleh membawa kepada keradangan, sirosis, kanser hati, dan kegagalan hati.
  • Wilson’s Disease- penyakit keturunan yang menjejaskan keupayaan badan untuk memetabolismekan copper . Wilson’s Disease boleh membawa kepada sirosis dan kegagalan hati.
  • Gilbert’s Disease – berlaku apabila kandungan bilirubin tinggi dalam hati. Biasanya ia akan hilang dengan sendirinya dan tidak berbahaya
  • Kanser – boleh berlaku pada struktur hati dan sel-sel.

Disebabkan gaya hidup kita yang semakin tidak sihat, banyak pihak mengambil inisiatif untuk membantu kita menjaga dan melindungi hati kita dari penyakit hatai. Antaranya, banyak suplimen yang sesuai untuk hati berada di pasaran. Salah satu DTX Complex ShakleeDTX Complex Shaklee mengandungi ekstrak semulajadi bahan di bawah:
  • Biji ‘milk thistle’ - Digunakan di Eropah sejak 2000 tahun lagi dan ia merupakan bahan utama dalam DTX. Selain itu, ia mengandungi ‘Silymarin’ yang berfungsi sebagai antioksida.
  • Biji schizandra chinensis - bertindak untuk menghalang Toksin berada dalam badan. Biji ini jugak mampu menggalakkan protein sintesis yang mana ia menggalakkan pertumbuhan sel – sel baru dan mempunyai antioksida.
  • Cendawan Reishi-digunakan secara tradisional sejak 4000 tahun dahulu di China sebagai sumber antioksida
  • Dandelion yang diperkaya dengan Vitamin A, B, C, D dan zat besi. Ia juga mengandungi ‘Cynarin’ yang melancarkan pengaliran hempedu
  • Kunyit - mengandungi ‘Curcumin’ yang berfungsi untuk mencegah barah hati & kesihatan pundi hempedu
  • Ekstrak artichoke
  • Mengandungi ‘Cynarin’ yang melancarkan pengaliran hempedu sekaligus  membantu mengekalkan aliran hempedu yang normal 
   

Ingin menjadi sebahagian dari famili Shaklee..? KLIK SINI untuk info lanjut. (^_^)

Nak order Shaklee dan perlukan konsultasi Nadia? Nak daftar ahli dan dapat side income dengan Shaklee? Jangan malu-malu untuk hubungi Nadia seperti di bawah. Nadia akan bagitahu details (^_^) 

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.  

SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM75 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.
Untuk sebarang pertanyaan & pembelian boleh PM inbox..
Instagram: snow_nadia
Facebook: Noor Maizatulnadia
Fanpage: lovevitaminlove
Email: 
maiza23chuby@gmail.com
Shaklee Id: 988003


 

No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png