Boleh
ustaz terangkan cara pembahagian daging korban dan apa hukumnya memberi daging
tersebut kepada yang bukan Islam.
Korban adalah ibadah yang amat
digalakkan dalam Islam pada Hari Raya Aidiladha iaitu 10 Zulhijjah dan
hari-hari Tasrik iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
Walaupun ibadah korban ini
adalah sunat tetapi ia mempunyai pembahagiannya yang tersendiri terutamanya jika
ia adalah korban nazar. Dalam pembahagian daging korban ini ia terbahagi kepada
dua iaitu Korban Wajib (Nazar) dan Korban Sunat
Korban Wajib
Korban Wajib atau Nazar wajib
disedekahkan kesemua dagingnya termasuk kulit dan tanduk kepada fakir miskin. Orang
yang melakukan korban tidak dibenarkan iaitu haram mengambil walau sedikit pun
daripada korban tadi. Orang yang berkorban dan ahli keluarganya tidak boleh
memakan walau sedikit pun daripada korban nazar tadi.
Korban Sunat
Korban sunat hendaklah dibahagi
kepada tiga bahagian, 1/3 untuk dimakan tuan punya korban, 1/3 lagi diberikan
kepada fakir miskin dan 1/3 lagi boleh dihadiahkan kepada sahabat termasuk
jiran-jiran dan orang-orang kaya.
Seruan saya kepada para
pengurus korban supaya memberikan penekanan kepada perkara ini iaitu cara
pembahagian yang betul, terutamanya kepada para peserta korban hanya 1/3
bahagian sahaja daripada keseluruhan daging korban tadi, 1/3 daripada
keseluruhan daging korban tadi hendaklah dibahagi 7 sebab ada 7 nama atau peserta.
1/3 lagi pastikan ianya sampai
kepada fakir dan miskin dalam Qariah tersebut. Ini perlu diberi perhatian
khusus sebab ada kedapatan fakir-fakir miskin ini yang tidak sampai daging
korban kepadanya walaupun sebenarnya kepada golongan inilah yang sepatutnya
sampai daging tersebut. Janganlah kiranya sambutan Aidiladha dijadikan sebagai
pesta makan daging sepatutnya penghayatan korban itu yang patut dihayati.
Pembahagian yang paling afdal
adalah tuan punya korban mengambil sedikit daripada daging korban tadi dan
selebihnya disedekahkan. Ini adalah perbuatan Nabi SAW iaitu Nabi mengambil
sedikit daripada daging korbannya untuk dimasak dan Nabi memakannya. Jadi
disunatkan kepada kita memakan sedikit daripada daging korban tadi untuk
mengambil barakah dan mengikut sunnah Nabi SAW.
Mengenai pembahagian daging
korban kepada yang bukan Islam, para ulama berbeza pandangan ada yang
mengharamkannya dan ada yang mengharuskannya. Pada pandangan Mazhab Syafie yang
asal, adalah tidak harus memberikan daging korban ataupun akikah kepada yang
bukan Islam.
Para ulama sepakat tidak boleh
memberi daging korban dan akikah wajib iaitu yang telah dinazarkan kepada yang
bukan Islam. Tetapi perbezaan pandangan ulama adalah tentang pemberian korban
sunat dan akikah sunat.
Dalam konteks negara kita yang
terdiri daripada jiran tetangga dan rakan sepejabat bukan Islam maka kadang
kala jemputan kenduri diberikan kepada umum maka tentulah mereka akan datang.
Jadi dalam pembahagian daging korban barangkali ia boleh dielakkan tetapi
bagaimana kalau daging korban dan akikah tadi dijadikan masakan dan lauk dalam
kenduri dan rakan-rakan serta jiran yang bukan Islam datang?
Sebab itulah ada para ulama
yang berpandangan hanya daging korban wajib dan akikah wajib saja yang tidak
boleh diberikan kepada yang bukan Islam tetapi korban sunat dan akikah sunat
harus diberikan kepada yang bukan Islam.
Ada juga pandangan hendaklah
diberikan kepada mereka daging daripada hasil lain maksudnya bukan daripada
korban tadi. Kalau kenduri hendaklah beli daging lain dan masak dan jemputlah
mereka makan daging akikah tadi tetapi tidak dimakan oleh orang bukan Islam.
Bagi penulis pandangan yang
mengharuskan memberi daging korban sunat dan akikah sunat boleh diberikan dan
dimakan oleh yang bukan Islam adalah amat praktikal diamalkan di Malaysia ini.
Janganlah Islam itu dianggap terlalu ketat sehinggakan ada perbezaan dalam
pemberian daging.
Penulis merasakan orang bukan
Islam pun faham bahawa ibadah korban hanya untuk umat Islam dan mereka perlu
faham jika mereka tidak mendapat daging korban tadi. Tetapi jika mereka
dijemput dalam majlis yang dianjurkan misalnya kenduri akikah maka saya rasa
tidak ada masalah kalau mereka memakan daging tersebut sebab itu adalah akikah
sunat.
Oleh: Ustaz Azhar Tuarno
(Imam Masjid Negara merangkap Penolong Pengarah Perhubungan Awam dan Pusat Sumber Masjid Negara Kuala Lumpur)
(Imam Masjid Negara merangkap Penolong Pengarah Perhubungan Awam dan Pusat Sumber Masjid Negara Kuala Lumpur)
No comments:
Post a Comment