Manfaat Alfalfa untuk Kesihatan


Alfalfa dianggap sebagai aneh, namun makanan yang sihat. Ia digunakan untuk hartanah yang luar biasa pemakanan, tiap semulajadi dengan vitamin dan mineral dan protein. Nama tumbuhan ini Alfalfa bermakna bapa kepada semua makanan dan ia dinamakan kerana ia mempunyai banyak manfaat kesihatan untuk tubuh manusia keseluruhan dan pikiran. 100 gram alfalfa mengandungi hanya 23 kalori jadi ini adalah berita yang sangat baik untuk orang-orang di diet penurunan berat badan.
Salah satu manfaat kesihatan yang paling penting dalam alfalfa adalah menurunkan kolesterol tidak baik dalam tubuh. Ini tidak mustahil kerana alfalfa mengandungi bahan kimia tertentu dan serat yang mengikat kolesterol tidak baik dan dengan itu ia tidak boleh kekal di dalam darah untuk jangka masa yang panjang. Selain itu, alfalfa mengandungi banyak enzim penting yang membantu banyak proses tubuh. Enzim tersebut adalah: peroxidate (membantu dengan pengoksidaan darah); lipase (meludah lemak ke dalam zarah yang lebih kecil); emulsin (bertindak ke atas gula); amilase (bertindak ke atas kanji); coagulase (menggumpal darah), protease (untuk pencernaan protein) dan lain-lain enzim membantu dengan semua jenis makanan: kanji, lemak, gula dan protein.

Alfalfa mengandungi vitamin U yang biasanya terdapat dalam sayur-sayuran hijau. Vitamin ini membantu dengan masalah pencernaan seperti kolitis, gastritis, ulser peptik dan lain-lain dan membantu dalam pembentukan enzim dan asid dalam usus. Selain itu, ia juga boleh membantu dengan pembengkakan berlebihan badan yang disebabkan oleh pengumpulan air kerana ia mempunyai kesan diuretik.

Kerana alfalfa merupakan tumbuhan hijau, ia mengandungi banyak klorofil yang dapat melawan bakteria, terutamanya dengan membantu jaringan ikat tumbuh dan berkembang.

Terdapat banyak vitamin yang terkandung dalam alfalfa: vitamin E (vitamin antioksidan yang kuat yang melawan radikal bebas dalam tubuh dan dengan demikian membantu mencegah kanser, penuaan dini, penyakit degeneratif dan sebagainya); vitamin ini juga penting untuk penglihatan yang baik dan untuk mengangkut nutrien ke sel-sel; vitamin K adalah berguna untuk hati dan fungsi-fungsinya dan untuk pembekuan darah; Vitamin A adalah sangat penting untuk penglihatan dan kulit bercahaya yang sihat; Pyridoxine (vitamin B6) membantu dengan fungsi metabolisme; adalah berguna untuk kesihatan sistem saraf yang optimum dan terhadap mual; vitamin D yang badan manusia menghasilkan apabila terdedah kepada sinaran matahari yang terkandung dalam alfalfa dan vitamin ini mengekalkan kesihatan tulang dan gigi.

Ada banyak mineral dalam alfalfa seperti: mangan (untuk menurunkan kadar gula dalam darah); klorin (elektrolit untuk penyucian badan); besi (untuk pembentukan hemoglobin dan pengangkutan oksigen dalam darah); fosforus (untuk kesihatan gigi dan tulang, fungsi jantung dan enzim); kalsium (untuk tulang sihat, gigi, jantung, untuk kadar jantung biasa), kalium (untuk otot yang sihat, jantung dan saraf); silikon magnesium (untuk sistem saraf yang sihat, untuk melegakan sembelit, melindungi kulit, baik untuk otak dan fungsinya) dan lain-lain mineral berasal dari lapisan terdalam dari tanah kerana akar alfalfa adalah sehingga 20 kaki panjang, jadi ia boleh mendapatkan mereka di mana tanaman lain tidak boleh.

Kandungan protein alfalfa ini mungkin mengejutkan kamu, kerana tumbuhan ini sangat kaya dengan protein dengan hampir 19% yang lebih jika dibandingkan dengan susu lembu (3%), daging lembu (16 ½%) dan telur (13%). Protein yang tinggi dan sihat diperlukan untuk pembentukan otot yang kuat manakala kekurangan protein boleh menyebabkan kelemahan dan keletihan keseluruhan).

Alfalfa, walaupun dengan manfaat kesihatan yang luar biasa yang tidak perlu diambil semasa mengandung.

Alfalfa boleh didapati sama ada segar atau kering di pasar raya, farmasi, pasar runcit tempatan atau kedai makanan kesihatan. Hal ini dapat diambil sebagai makanan tambahan (tablet, kapsul dan lain-lain) atau sebagai teh atau ditambah dalam makanan, menurut jumlah yang ditetapkan pada paket atau seperti yang disyorkan oleh pakar herba tempatan.

Nilai pemakanan untuk 100 gram alfalfa adalah seperti berikut:

©©23 kcal

©©Serat makanan: 2 gram

©©Protein: 4 gram

©©Karbohidrat: 2 gram

©©Jumlah lemak: 1 gram

©©Kolesterol: 0 mg

Cadangan Pengambilan:

©©Teh, dibancuh dengan teh lain untuk rasa yang lebih baik;

©©Dalam bentuk makanan tambahan - kapsul;


©©Dalam sup dan stew, salad, hidangan utama, hidangan sampingan, casseroles dan lain-lain

10 Manfaat Kesihatan dari Alfalfa. 
  1.  Penuh Vitamin dan Mineral
  2.  Meredakan Asma & Alahan
  3.  Penyakit Jantung Perlindungan
  4.  Sokongan Fungsi Buah Pinggang
  5.  Sistem kencing Sokongan
  6.  Kolesterol Rendah
  7.  Meredakan Sakit
  8.  Melindungi Jantung
  9.  Membantu Penghadaman
  10.  Mengawal Darah-Gula 
Korang, alfalfa terdapat banyak brand di pasaran. Korang kena pastikan brand mengikut kesesuaian korang yea. Antara jenama yang ada di pasaran ialah Alfalfa Complex Shaklee. Terdapat dua saiz Alfalfa Shaklee. Korang boleh miliki mengikut kemampuan korang yea dan yang pastinya Alfalfa Shaklee bukan untuk sebulan tetapi boleh mencapai sehingga 3bulan penggunaan untuk satu botol kecil alfalfa. 

Jimatkan..? Jom dapatkan segera. Hubungi Nadia untuk dapatkan harga terbaik di pasaran. 


Ingin menjadi sebahagian dari famili Shaklee..? KLIK SINI untuk info lanjut. (^_^)

Nak order Shaklee dan perlukan konsultasi Nadia? Nak daftar ahli dan dapat side income dengan Shaklee? Jangan malu-malu untuk hubungi Nadia seperti di bawah. Nadia akan bagitahu details (^_^) 

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.  

SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM75 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.

Untuk sebarang pertanyaan & pembelian boleh PM inbox..
Instagram: snow_nadia
Facebook: Noor Maizatulnadia
Fanpage: lovevitaminlove
Email: 
maiza23chuby@gmail.com
Shaklee Id: 988003




2 comments:

  1. Kite kadang-kadang amik jugak alfalfa ni :D

    http://nurulzayani.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita suka.. sebab keputihan kita takde sejak amik alfalfa ni :-)

      Delete

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png