5 makanan untuk elak migrain dan 3 vitamin terbaik untuk migrain

Assalamualaikum dan Hi ^_^ 

Hari ini Nadia nak berkongsi info tentang migrain. Masa zaman persekolahan tingkatan 4-5, Nadia stay kat asrama. Ingat lagi sorang kawan sebelah bilik Nadia ni, kalau terkena migrain.. sampai sanggup ketuk-ketuk kepala kat dinding. Tak dapat nak bayangkan betapa perit menanggung sakitnya migrain..  Macamana dengan korang ada yang selalu kena serang migrain? 
Biasanya migrain ini boleh berlaku sebelah kepala pada satu satu masa dan kadang kadang ia boleh merebak ke seluruh kepala. Ada juga yang rasa loya dan tak berselera untuk makan. Ringkasnya kan pesakit migrain ini harus tidur dan berehat di sekitar yang tenang dan sunyi untuk meredakan rasa sakit.

Jom .. Nadia nak share makanan yang boleh diambil untuk mengelak migrain. Lepas ini boleh masuk dalam "menu makanan wajib tiap hari" kan.

Bayam 

Kaya dengan magnesium yang memang berkesan untuk mengelak migrain. 
 makanan untuk elak migrain dan 3 vitamin terbaik untuk migrain
Bayam Ungu - Baik untuk menggelakkan migrain 

Kekacang 

Dengan mengamalkan kekacang ini dapat melindungi tubuh daripada sakit kepala dengan cara merehatkan pembuluh darah. Kekacang antara makanan yang kaya dengan sumber magnesium. Menurut kajian migrain berlaku akibat kekurangan magnesium di dalam badan. Magnesium akan membantu menenangkan fikiran apabila sakit kepala menyerang.
 makanan untuk elak migrain dan 3 vitamin terbaik untuk migrain
Kekecang makanan yang kaca dengan magnesium.

Susu

Susu dipercayai mengandungi vitamin B2 atau Riboflavin yang penting dalam pembentukan sel darah merah, antibodi tubuh dan menukar makanan kepada tenaga. Mereka yang mengalami migrain dikaitkan dengan kekurangan tenaga.
 makanan untuk elak migrain dan 3 vitamin terbaik untuk migrain
Susu salah satu makanan yang membantu mengurangkan migrain.

 Ikan Salmon

Ikan salmon antara makanan yang tinggi dengan Omega-3 dan ia merupakan makanan terbaik untuk pesakit migrain.
makanan untuk elak migrain dan 3 vitamin terbaik untuk migrain
Ikan Salmon sukar ditemui di pasar basah dalam Malaysia

Telur 

Juga kaya dengan Omega-3 dan ia merupakan makanan yang amat baik untuk mengatasi masalah migrain. Dan telur lebih mudah didapati.
makanan untuk mengelakkan migran & vitamin terbaik legakan migrain
 Telur antara makanan yang paling senang dapat di pasaran

Nadia rasa mesti ada yang payah nak makan makanan yang kat atas tu kan.. Yelah, kalau makan banyak kacang takut naik jerawat, ikan salmon pulak mahal. Jom, Nadia kongsikan suplimen terbaik yang dapat membantu migrain korang dan "menjimatkan" poket korang.. ^_^
Set Migrain Shaklee - mudah diambil dan mudah dibawa kemana-mana

Ostematrix 
Supplement kalsium yang lengkap sekali dengan mangnesium dan vitamin D. Ostematrix ini sangat sesuai untuk anda yang tak suka atau sukar nak minum susu. Caplet dia pun kecil dan mudah ditelan. 

B-Complex 
Vitamin B yang lengkap dengan kesemua 8 jenis vitamin B termasuk vitamin B2 dan asid folik. Bukan hanya untuk migrain sahaja tapi B-Complex ini terbaik untuk anda yang kerap sakit kepala dan selalu tertekan atau stres. Kerana ia berfungsi menenangkan urat saraf. Nadia sendiri suka amik B-Complex ni.. gantikan ponstan a.k.a ubat tahan sakit kalau sakit kepala atau rasa pening2.

Omega Guard 
Supplement minyak ikan yang kaya dengan Omega-3 termasuk EPA & DHA. Omega 3 sangat efektif untuk membantu mengawal ketegangan dileher dan sakit kepala.Omega 3 juga dikatakan baik untuk masalah kolesterol tinggi, darah tinggi dan kesihatan jantung.

**************************************************************
Perkongsian Ikhlas 
©©Nadia Reza©©Pengedar Shaklee Kuantan, COD sekitar bandar Kuantan, Semambu, beserah, Balok, Gebeng dan sewaktu dengannya. Call/whatsapp 012-9092253 untuk lebih detail.
Ingin menjadi sebahagian dari famili Shaklee..? KLIK 
SINI untuk info lanjut. (^_^)

Nak order Shaklee dan perlukan konsultasi Nadia? Nak daftar ahli dan dapat side income dengan Shaklee? Jangan malu-malu untuk hubungi Nadia seperti di bawah. Nadia akan bagitahu details (^_^) 

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.  

SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM80 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.
Pengedar Shaklee Kuantan

1 comment:

  1. http://madey09.blogspot.my/ follow first ya dari blog mia

    ReplyDelete

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png