Multivitamin Lebih Baik Daripada Makanan Segar?

Multivitamin Lebih Baik Daripada Makanan Segar?
Penjualan pelbagai jenis pil multivitamin kini kian giat dipromosikan dan telah membanjiri pasaran tempatan dan juga antarabangasa. kerapkali kita lihat pelbagai jenis produk kesihatan daripada jurujual di pasaran mudah untuk didapati. antara yang popular ialah multivitamin boleh mengurangkan risik kanser, memulihkan penyakit, meningkatkan metabolisma badan dan sebagainya.
Sebenarnya, apakah yang dimaksudkan dengan multivitamin?
Multivitamin adalah pil yang mengandungi vitamin dan zat makanan yang diekstrak daripada buah-buahan atau sayur-sayuran. oleh yang demikian, kandungan vitamin dan zat makanan dalam pil multivitamin adalah berbentuk tulen dan pekat.
multivitamin sesuai diambil oleh mereka yang kurang kandungan nutrisi dalam badan disebabkan oleh keadaaan oleh keadaan kesihatan seperti mereka yang lemah tubuh badan atau yang menghidap penyakit kronik. Ia hanya berfungsi sebagai tambahan kepada makanan yang diambil. Ini bermakna multivitamin berfungsi sebagai "insurans" kepada orang yang mempunyai tabiat makanan yang kurang sihat.
 
pengambilan miltivitamin ini bukanlah sesuatu yang semula jadi. kini ramai orang lebih suke mengambil pil multivitamin dan menjadikannya sebahagian dari diet pemakanan mereka. mereka memberi alasan bahawa mereka terlalu sibuk untuk memastikan mereka mendapat diet yang seimbang dan menjalani hidup yang sihat. maka, multivitamin dianggap sebagai jalan singkat untuk melengkapkan keperluan zat makanan dalam badan mereka.

Makanan Tambahan (Suplemen) yang diambil juga tidak semestinya membawa kebaikan kepada tubuh badan kita. ini adalah kerana kandungan vitamin dalam pil tersebut berbentuk tulen, maka ia adalah lebih banyak daripada yang terkandung dalam makanan scara semulajadi. oleh itu, sebaik-baiknya dapatkan khidmat nasihat doktor sebelum mengambil sebarang jenis suplemen untuk mengelakkan daripada mengambil dos yang berlebihan. kandungan vitamin dan mineral dalam badan yang berlebihan akan menjadi toksik (hypervitaminosis) dan membaawa kepada kesan sampingan yang serius seperti keracunan. selain itu, terdapat juga makanan yang harus dielakkan sekiranya anda mengambil pil multivitamin.

dalam satu kajian yang diterbitkan pada bulan Februari tahun lepas di US olehWomen's Health Initiative (WHI), didapati bahawa risiko untuk mendapat kanser adalah sama sahaja tidak kira samada anda mengambil multivitamin ataupun tidak. ini terbukti untuk semua jenis kanser terutama kanser payudara, kolon, renal, perut, paru-paru dan kanser rahim. multivitamin juga tidak mungurangkan risiko penyakit jantung.

kajian yang sama turut membuktikan bahawa kadar kematian disebabkan kanser, strok dan penyakit jantung bagi multivitamin dan tidak mengambil multivitamin adalah sama. namun kadar ini adalah rendah dalam kalangan orang yang mengambil lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar dalam diet pemakanan mereka.

walaupun pil multivitamin mengandungi ekstrak vitamin dan zat makanan daripada sayur-sayuran dan buah-buahan, namun ia bukanlah sebgai pengganti kepada khasiat yang diperolehi daripada diet makanan kita. ini kerana pil-pil ini perlu melaui pelbagai proses serta penambahan bahan kimia (chemical). oleh itu kesannya adalah tidak sama.

tambahan pula, multivitamin dalam pasaran adalah mahal dan kualiti suplemen juga biasanya tidak bergantung kepada harganya. sebagai pengguna, kita mempunyai pilihan samada menggunakan wang kita untuk membeli multivitamin atau membeli makanan, buah-buahan dan sayur-sayuran yang segar.

semua jenis vitamin yang diperlukan oleh badan boleh diperolehi daripada diet pemakanan kita.
13 jenis vitamin penting yang diperlukan oleh badan kita dan sumber semulajadinya.
Kalau korang tengah mencari multivitamin yang terbaik di pasaran dan berasaskan sumber semulajadi, korang boleh mencuba Vitalea Multivitamin Shaklee yang 100% berasaskan bahan semulajadi. Multivitamin Shaklee ini disahkan halal dan diyakini 100% semulajadi.

Baca info lanjut tentang Vitalea Multivitamin Shaklee. Klik sini.


 Nak order Shaklee dan perlukan konsultasi Nadia? Nak daftar ahli dan dapat side income dengan Shaklee? Jangan malu-malu untuk hubungi Nadia seperti di bawah. Nadia akan bagitahu details ^_^

* Segala testimoni/penulisan mengenai produk di laman ini bukan bertujuan untuk merawat,mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.  

SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM75 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.
Untuk sebarang pertanyaan & pembelian boleh PM inbox..
Instagram: snow_nadia
Facebook: Noor Maizatulnadia
Fanpage: lovevitaminlove
Email: 
maiza23chuby@gmail.com
Shaklee Id: 988003




No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png