Apa itu Stroke atau Angin Ahmar


Kita sudah biasa dan tahu bila orang sebut stroke berbanding dalam bahasa melayu, angin ahmar yang kurang disebut walaupun ianya sama maksud. Stroke berlaku apabila sel otak tiba-tiba mati akibat kurang bekalan oksigen dan berpunca samada saluran darah kepada tisu otak tersumbat atau berlaku pendarahan di dalam otak.

Bila terjadi, pesakit stroke akan menjadi lumpuh sebelah badan, tidak boleh bertutur, koma, hilang ingatan dan boleh membawa maut.


HAEMORRHAGIC STROKE DAN ISCHAEMIC STROKE.
 Ada dua jenis stroke iaitu "ischaemis stroke" dan "haemorrhagic stroke". Ischaemic berlaku bila saluran arteri yang membekalkan darah beroksigen ke tisu otak tersumbat oleh darah beku (trombus) atau serpihan lemak (embolus). Stroke jenis ini lebih kerap terjadi berbanding jenis haemorrhagic.

Stroke jenis haemorrhagic atau pendarahan terjadi bila salur darah pecah di dalam otak. Kedua-dua jenis situasi ini menyebabkan kurang oksigen kepada tisu otak yang menyebabkan stroke.
TANDA-TANDA TERKENA STROKE:
  •  pening, susah atau tak stabil bila berjalan
  • masalah bila bertutur
  • kebas, lemah atau lumpuh sebelah badan
  • penglihatan kabur, gelap atau objek kelihatan dua

Transient Ischaemic Attack (TIA) adalah mini stroke. Ia dimana tisu otak tidak mendapat oksigen seketika. Tanda serangannya adalah sama seperti stroke di atas tetapi ia hanya sekejap dan tidak meninggalkan kesan neurologi seperti lumpuh, lemah dsb secara kekal. Namun, TIA adalah tanda amaran untuk stroke dan mesti dipandang serius.

Sekiranya seseorang itu mengenalpasti TIA dan segera mendapatkan rawatan daripada doktor, kemungkinan untuk mendapat stroke dapat dikurangkan.

Cara rawatan stroke berbeza untuk kedua jenis stroke itu. Ubat pencair darah seperti aspirin dan heparin diguna untuk merawat ischameic stroke. Manakala pembedahan untuk menghentikan pendarahan atau mengeluarkan darah beku dalam otak bagi pesakit haemorrhagic stroke. Apa pun, tujuannya adalah untuk mengembalikan bekalan darah kepada tisu otak dengan segera.
CARA MENCEGAH STROKE:
  • kawal tekanan darah tinggi dengan optimum
  • kawal penyakit kencing manis
  •  ambil ubat kurangkan kolesterol boleh mencegah stroke berulang
  • rawat stress atau tekanan perasaan
  • bersenam aerobik boleh mencegah stroke
Nadia nak sharing sikit tentang testimoni Vivix Shaklee yang kebanyakkan orang yang hampir kena dan terkena strok amalkan.. Alhamdulillah.. hasilnya memang teramat memuaskan hati.

Ramai yang gelar Vivix Shaklee ni "TONIX AJAIB" kerana ia adalah satu-satunya suplimen yang mampu menembusi DNA manusia sekaligus dapat baiki DNA yang rosak dalam tubuh badan kita.

Vivix Shaklee juga meransang pembentukan sel baru selain memberi perlindungan antioksida dalam badan. Vivix baik untuk pesakit darah tinggi , kencing manis, jantung SLE dan banyak lagi. Nak tau lebih info tentang VIVIX SHAKLEE sila KLIK SINI.

Jom, kita tengok testimoni VIVIX Shaklee yang Nadia sharing ni. Hebatkan VIVIX Shaklee.. 

Vivix Shaklee untuk diri sendiri

Vivix Shaklee untuk mak mentua

 Vivix Shaklee untuk diri sendiri

 **Sumber



SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM75 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.
Untuk sebarang pertanyaan & pembelian boleh PM inbox..
Instagram: snow_nadia
Facebook: Noor Maizatulnadia
Fanpage: lovevitaminlove
Email: 
maiza23chuby@gmail.com
Shaklee Id: 988003






No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png