7 Masker Murah & Mudah

Assalamualaikum & Salam Sayang

Huhu.. seminggu jugak la tak berchot-chat, berceloteh kat belog daku ni.. tak sampai lagi seminggu jer kita bakal menyambut Aidilfitri.. korang dah prepared segalanya ke..? kuih raya dah buat..? baju dah siap..? dalam2 kita buzy sediakan persiapan raya di akhir2 Ramadhan ni korang gi terawih lagi tak..? Hehe..okeh la, korang nak cantik pagi raya tak..? Kalau nak cantik, meh baca tips Nadia sharing nak buat masker dengan barang2 yang ada dalam peti sejuk dan paling penting.. MURAH..berbaloi-baloi..


Kulit wajah yang cantik pasti dambaan setiap wanita. Pasti korang tidak ingin memiliki kulit yang kusam dan tidak sihat kan...? Tetapi kalau dah saat-saat terakhir untuk persiapan raya, confirm tak sempat pergi ke salon untuk manjakan kulit wajah Anda. Tak payah nak bersusah payah pergi ke salon saat2 akhir. Sambil masak rending,ketupat kat dapur pun boleh buat masker korang sendiri. Malam raya, sebelum lelapkan mata sapulah muka korang dengan masker simple korang buat tu. ^_^


Masker beri dan yogurt
Segala jenis buah beri dapat beri manfaat jika dibuat masker, tetapi strawberry adalah pilihan yang paling tepat. Tahukah anda biji-biji kecil yang ada pada kulit buah strawberry tersebut ternyata dapat membantu mengurangi kulit wajah yang mengelupas. Sedangkan yogurt dapat membantu mencerahkan warna kulit korang.. Hancurkan buah beri dan campur dengan yogurt. Setelah itu usapkan secara merata pada wajah korang sambil digosok dan dipijat dengan lembut. Biarkan mengering selama beberapa menit, lalu bilas wajah Anda dengan air dingin.


Masker Pisang
Korang tahukan, pisang ni banyak vitamin yang diperlukan untuk tubuh. Tetapi ada juga yang tidak suka makan buah pisang atau makanan yang berasaskan pisang. Bagi korang yang tak suka pisang, korang boleh gunakan pisang sebagai masker wajah. Caranya mudah je korang, kupas kulit pisang, lalu hancurkan buah pisang. Usapkan pada wajah korang sambil dipijat lembut secara merata. Kandungan vitamin pada pisang dapat melembabkan wajah korang tau, masker ini sesuai untuk korang yang memiliki kulit kering.


Masker Cuka apel
Cara yang satu ini pun mudah jugak. Campurkan cuka apel dengan air suam. Korang agak2 sendiri yea tahap “kesuaman” air ikut kesuaian kulit korang. Jangan terlalu panas, melecur pulak kulit muka korang nanti. Setelah itu, rendam kain atau tuala muka yang bersih pada campuran tersebut, perah dan tuam sambil2 lap pada wajah korang dan boleh juga tekap macam pakai masker. Pastikan korang buat secara merata pada  dan biarkan mengering. Mudah kan?


Masker Susu
Susu sangat baik untuk menyegarkan kulit korang. Susu juga dapat membuat muka korang bercahaya ala-ala glowing gitu. Korang tidak semestinya gunakan susu cair je. Korang boleh gunakan susu tepung jugak. Tak kisah la cap apa pun janji susu tepung k. Campur susu tepung dengan air, bancuh jangan terlalu pekat. Usapkan secara merata pada wajah korang dan biarkan mengering selama beberapa menit. Lalu usap dengan kain yang sudah dicelupkan pada air suam.


Masker Gula Pasir dan Minyak Zaitun
Masker gula pasir & minyak zaitun pun simple macam masker yang Nadia share kat atas, sangat mudah. Campurkan gula pasir dan beberapa titis minyak zaitun. Anda dapat mengganti minyak zaitun dengan minyak kanola. Bila dah sebati, letakkan pada telapak tangan korang, lalu usapkan secara merata pada wajah korang. Biarkan beberapa menit hingga kering dan bilas dengan air suam.


Masker Oatmeal dan Madu
Oatmeal sangat baik untuk melembutkan kulit, madu pula mempunyai kandungan anti oksidan yang sangat bagus untuk melindungi kulit dari panahan sinaran matahari. Ambil secangkir oatmeal dan campur dengan air suam. Setelah menjadi seperti bubur, campurkan dengan beberapa sudu madu. Kalau korang suka boleh campurkan dengan putih telur dan satu sendok makan yogurt pada campuran masker korang. Usapkan merata pada wajah korang sambil dipijat lembut, biarkan selama 15 menit atau hingga mengering. Bilas wajah korang dengan air suam.


Masker Mustard Kuning
Mustard adalah sejenis sos yang biasa digunakan untuk memasak. Mustard ni selalu ada di pasaraya besar. Kalau ada sos mustard kat rumah, boleh la try ok. Mustard dapat menegangkan serta mencerahkan kulit korang. Ambillah sos mustard secukupnya lalu oleskan pada wajah korang sambil dipijat lembut. Biarkan mengering selama beberapa minit dan bilas dengan air suam.


Selamat mencuba yea korang. Selain mudah dan murah, kulit wajah cantik, sihat, dan glowing seperti yang korang idamkan. ^_^





SHAKLEE MEMIKAT HATI..? DAPATKAN DARIPADA :
Dengan hanya RM75 seumur hidup daftar  sebagai Ahli untuk menikmati lebih GANJARAN.
Untuk sebarang pertanyaan & pembelian boleh PM inbox..
Instagram: snow_nadia
Facebook: Noor Maizatulnadia
Fanpage: lovevitaminlove
Email: 
maiza23chuby@gmail.com
Shaklee Id: 98800

No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png