CARA NAIKKAN PARAS HEMOGLOBIN DARAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang” 
 Assalamualaikum, Hiii.. ^_^

Pepagi macam semangat nak hupdate memang best.. mana taknya, dah settle keje rumah terus masuk SOHO.. internet pun laju je.. memang terbaik la U-mobile. Berbaloi I jatuh cinta dengan u-mobile. Baru ni nadia ke klinik. Tak berapa sihat.. nak amik MC.. hehe.. dapat la ponteng keje. Nadia ternampak seorang "preggy mum a.k.a mum to be".. Comel je.. aish..! tak sabar nak tunggu masa kita pulak.. Tapi sian mum to be tu.. terpaksa kerap-kerap berulang g klinik checkup hemoglobin rendah.

Hemoglobin rendah  selalunya terjadi pada ibu-ibu mengandung. Setiap kali pergi klinik untuk buat pemeriksaan kandungan, paras hemoglobin akan diambil untuk memastikan paras hemoglobin sentiasa berada dalam keadaan stabil. Sekiranya paras hemoglobin berada di paras rendah atau tinggi ia boleh memberi masalah kepada anak dalam kandungan. Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Jika ibu mengandung mengalami anemia, tisu seluruh badab menjadi hipoksia (kurang kandungan oksigen) dan kurang tenaga.


Anemia dikesan melalui ujian darah iaitu apabila paras hemoglobin dalam sel darah merah kurang daripada 11gm/dl. Cara mengatasi anemia iaitu melalui pengambilan suplemen menambah darah dan pemakanan yang kaya dengan zat besi. Pengambilan suplemen yang bersesuaian untuk ibu mengandung adalah zat besi, asid folik, vitamin C dan vitamin B kompleks. Suplemen tersebut penting kerana kandungan zat besi , B-kompleks dan asid folik diperlukan untukpembentukkan sel darah merah.  Vitamin C pula membantu meningkatkan penyerapan zat besi.


CARA NAIKKAN PARAS HEMOGLOBIN DARAH


Sumber makanan yang kaya zat besi yang baik adalah terdiri daripada sumber haiwan seperti daging, hati, limpa., kerang, ikan, sotong dan ikan bilis. Teramat digalakkan untuk banyak mengambil sayuran hijau seperti ulaman pegaga, pucuk paku, kangkung, kailan. Selain itu, korang boleh lebihkan makanan yang membantu meningkatkan penyerapan zat besi di dalam hidangan harian seperti :
  • Buah dan sayur yang kaya dengan vitamin c iaitu jambu batu, limau, betik, mangga dan sayuran hijau. 
  • Minum jus buah-buahan segar
  • Makan bersama pencecah buah-buahan seperti sambal mangga, tomato atau limau kasturi 
  • Gunakan perencah masakan daripada sumber haiwan seperti ikan bilis, udang, isi ayam dan daging. 

Kalau korang rasa tak mampu untuk ikut betul-betul cara pemakanan untuk naikkan paras hemoglobin yang agak remeh ni. Korang boleh je terus amik suplemen SET KEHAMILAN SHAKLEE.

Kalau ada yang berminat untuk buat duit tambahan.. jom sama-sama join nadia buat Shaklee ni. In sha Allah sejak buat shaklee memang ketenangan akan jadi milik kita dan rezeki pasti sentiasa ada. Jemput rezeki bukan kerah tulang 4 kerat memang tersangat berbeza.

In sha Allah, Nadia sediakan khidmat COD sampai depan rumah di sekitar kawasan bandar Kuantan dan kawasan yang sekitar dengan Kuantan. Korang boleh WhatsApp/Wechat/SMS Nadia 012.909.2253 untuk mengetahui lebih lanjut info kawasan yang nadia sediakan khidmat COD sampai depan rumah dengan harga berpatutan. 

Terima Kasih atas sokongan korang semua ^__^


Berniat untuk tambah pendapatan...? Korang boleh join famili Shaklee Nadia untuk menjana pendapatan tambahan hanya dari rumah. KLIK SINI untuk lebih details. =)

pengedar shaklee kuantan

**Segala testimoni/penulisan dalam laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.

Your Trusted SID..©©Nadia Reza©©
012-9092253
**********************************************
LoveSomebodyHambaAllah 
Love u olls.. (^_*)


No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png