Tips Buat Pengantin Baru, Bakal Mom-To-Be

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ   
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang” 
 Assalamualaikum, Hiii.. ^_^

Tengok tajuk mesti teruja kan.. hehehe.. padahal takde kena mengena sangat dengan tajuk tu.. Alhamdulillah.. cuti sekolah baru ni ramai yang melangsungkan perkahwinan.. Tahniah buat semua yang melansungkan perkahwinan.. Dah... daku bila pulak..? Hehehehe.. semua tu rahsia Allah.. siapa la yang takmo kawin kan..? Mungkin belum ada rezki daku.. In sha Allah daku still sabar menanti Mr.H.. Semoga Allah ketemukan daku dengan orang yang betul ikhlas menyayangi daku.. Aipp melalut pulak daku.. Okeh berbalik pada cerita asal daku.. 

Setiap pasangan yang berkahwin konfirm inginkan baby kan...?? Walaupun baru sangat berkahwin.. tapi sebagai seorang yang beragama Islam, kita percaya bahawa setiap anak itu rezeki kan..? So, sebelum kita hadapi saat tu, kita kena penuhkan ilmu didada. Sekurang-kurangnya nanti kita boleh atasi masakah mendatang dengan tabah. Kita kena tau juga ilmu serba sikit tentang pra-kehamilan dan semasa kehamilan. Ini dapat bantu kita dari menghadapi masalah dihari akan datang.

Wanita yang merancang untuk mengandung atau hamil akan mula mengambil asid folic sebagai langkah persediaan untuk hamil. Tetapi tahukah anda akan kepentingan asid folic ini? Jom kak nadia kongsikan sedikit info tentang kepentingan asid folik ini untuk pengetahuan kita semua. Semoga ia memberi manfaat buat kita bersama. 

Apa itu ASID FOLIK..? Folic Asid (atau folate), juga dikenali sebagai vitamin B9 yang sangat diperlukan untuk membina sel-sel baru dalam tubuh. Ia penting dalam membina DNA yang baru dan membaiki DNA yang rosak dalam sel. Oleh itu ia sangat diperlukan oleh bayi dalam rahim untuk membina banyak sel-sel baru. Jika si ibu kekurangan folic acid, kesihatan bayi dalam rahim mungkin juga akan terjejas. 

Kalau korang merancang atau dah bersedia untuk pregnant. Korang kena pastikan badan menerima sekurang-kurangnya 400mcg asid folik untuk menggelakkan spina bifida dan juga birth defect kepada bakal baby korang. Seelok-eloknya 3 bulan sebelum pregnant boleh amalkan pengambilan asid folik.

 Mengapa asid folic ini PENTING untuk ibu yang bakal hamil, sedang hamil dan bayi dalam kandungan?  Berikut adalah sebab utama mengapa ia penting.
  • Mengurangkan kecacatan saraf tunjang (neural tube defect) seperti gangguan pada pembentukan saraf tunjang (spinal bifida) 
  • Mengurangkan keguguran, kematian semasa kelahiran.
  • Membantu menukarkan lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga
  • Mengurangkan masalah keletihan yang sering dialami oleh ibu hamil 
  • Membekalkan 200mcg asid folik disetiap hidangan
  • Membantu tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi 
  • Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru yang sihat
  • Mengurangkan risiko kecacatan bahagian otak (anencephaly) atau tulang belakang (spina bifida) semasa proses perkembangan bayi
  • Membantu pembentukan sel darah merah dan antibodi yang kuat
  • Mampu merawat dan mencegah anemia, sakit kepala, keletihan dan muntah-muntah

Tetapi ada juga yang bertanya cukup ke setakat amik sebiji B-Complex Shaklee..? Kan asid folic dalam dalam B-Complex hanya 200 mcg. Disebabkan tu, Nadia suggest korang tambah Vita-Lea Iron Formula (Shaklee Multivitamin) sebagai pelengkapnya. Kenapa..?



Vita-Lea Iron Formula 
Setiap sebiji Vita-Lea memang terdapat 200mcg asid folik. So, kalau kita buat pengiraan : 

B-Complex Shaklee (200mcg)  + Vita-Lea Shaklee (200mcg) = 400mcg asid folik setiap hari.


Setiap botol B-Complex Shaklee dan Vita-Lea masing-masing mempunyai kandungannya pembungkusan tersendiri. Dan paling best.. kombinasi dua vitamin ni berharga tak sampai RM150.xx dan boleh bertahan sampai 4 bulan.. Meh kita kenal sikit. 


B-Complex dgn Asid Folic - 120 biji - Sebiji/Sehari - 4 bulan
Vita-Lea dgn Iron Formula -  120 biji - Sebiji/Sehari - 4 bulan


Eh.. Lupa pulak nak share satu lagi benda penting.. Gabungan B-Complex dan Vita-Lea Iron Formula ni jugak adalah gabungan terbaik untuk membantu masalah tekanan darah semasa pregnant nanti... Wooow.. bonus tu..


In sha Allah, Nadia sediakan khidmat COD sampai depan rumah di sekitar kawasan bandar Kuantan dan kawasan yang sekitar dengan Kuantan. Korang boleh WhatsApp/Wechat/SMS Nadia 012.909.2253 untuk mengetahui lebih lanjut info kawasan yang nadia sediakan khidmat COD sampai depan rumah dengan harga berpatutan. 

Berniat untuk tambah pendapatan...? Korang boleh join famili Shaklee Nadia untuk menjana pendapatan tambahan hanya dari rumah. KLIK SINI untuk lebih details. =)


**Segala testimoni/penulisan dalam laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah atau menyembuhkan apa jua penyakit. Mereka yang mengalami masalah kesihatan diminta rujuk kepada pakar perubatan terlebih dahulu.

 
Terima kasih atas sokongan semua ^__^

..Your Trusted SID..
©©Nadia Reza©©
012-9092253
**********************************************
LoveSomebodyHambaAllah 
Love u olls.. (^_*)

 

No comments:

Post a Comment

 
http://i.imgur.com/2BZNlZ4.png